Küsimusele “Mis on etnoloogia?” peavad etnoloogid tihti vastama, ometi pole see sugugi kerge, on ju tegu ühelt poolt üsna spetsiifilise, teiselt poolt aga võrratult laia erialaga – igas eluvaldkonnas on võimalik leida etnoloogiline perspektiiv. Püüdes sellele kõige üldsõnalisemat vastust anda, võib öelda, et etnoloogia hõlmab eelkõige kultuuri loomise ja taasloomise uurimist, kusjuures peatähelepanu on inimesel kultuuri looja ja selle kandjana. Etnoloog uurib ja mõtestab nii oma kui võõrast, ennast kui “teist”, kõikvõimalikke kultuurielemente, alates näiteks nõukogude mänguasjadest ja lõpetades neenetsite usueluga.
Etnoloogi amet on ühtaegu raske ja tänuväärne, sest esmapilgul eksootilise, võõra või “teise” tagant leitakse üles üldinimlik; oma kultuuri esmapilgul selge ja tuttava pealispinna alt leitakse terve uus maailm. Või nagu on öelnud üks Ameerika juhtivaid kultuuriantropolooge Clifford Geertz: “Antropoloogia on vaid näiliselt kommete, uskumuste või institutsioonide uurimine. Põhiolemuselt on tegu mõtteviiside uurimisega.”
Etnoloogide tähelepanu all on kõik maailma rahvad, suur hulk neist on tänapäeval ohustatud poliitiliselt, keeleliselt, kultuuriliselt ning eksistentsiaalselt. Me tahame midagi teada saada inimese kohta, keda peetakse kõigis osutatud valdkondades “teiseks”, võõraks, kes ei astu meiega ühte sammu “Esimeste” kindlas reas.
Huvi maailma mitmekesisuse vastu on ammune. Herodotos näiteks kirjeldab umbes paarikümmet Sküütiast põhja ja itta jäänud aladel elavat rahvast, kellest osa joob verd nagu vett, teised magavad kuus kuud aastas ja mõnedel on kitsejalad. Tihtipeale Herodotos küll täheldab, et ei usu temani jõudnud kuuldusi. Ent kuni 19. sajandini välja on autorid korranud Herodotose kirjeldusi koletislikest inimsööjatest, jättes kõrvale originaali allikakriitilised remargid. Stereotüüpsed arusaamad “teistest” on seega äärmiselt visad, need püsivad ühiskondlikel ning poliitilistel tasanditel väga mitmetel põhjustel.
Jäigad kuvandid toodavad küllaltki üleolevat ning julma käitumist kõige nõrgemate suhtes, kusjuures stereotüüpe luuaksegi tihti jõupositsioonilt, et õigustada tugevamate võidukäiku. Näiteks saab tšuktšist nõukogude aja- ja ilukirjanduses primitiivne anekdooditegelane 1930. aastatel, kui Tšukotka põliselanikke (kes tollal näiteks Šaljapini aariate kuulamisele eelistasid fokstrottide järgi tantsuvihtumist) hakatakse tähendusrikkalt võõrutama seni vaid kanadalaste ja ameeriklastega toimunud kauba- ning kultuurivahetusest.
Tänapäeval püüavad etnoloogid muidugi hoiduda vaid kaugusest kobavate, hajusalt moonutavate või ühemõtteliselt (väär)määratlevate diskursuste loomisest. Kuigi me ei tea, milline on see inimkultuuri tegelike seisundite ideaalne kimp, milliste järgi meie tõlgendused üritavad haarata. Rahvaid (mis tahes ühiste tunnustega inimrühmi) püütakse siiski jälgida võimalikult kultuurilähedaselt, inimlikult. Samas, üha intiimsemalt, empaatilisemalt kultuuri vaadates pilt paratamatult kõverdub. Kultuuri kuvandades normaalfookust leida polegi vist võimalik. Need pole ju ainult silmad, mis näevad.
Etnoloogid annavad maailma kultuuride dialoogi tõhustumise nimel endast kõik, aga pole teada, kas see, mis tehtud, on piisav. Kultuuride vastastikust mõistmist ei paista kuskilt. Ja teadmise rakendus ei tohiks olla “teiste” osavam allutamine (hoolimata ohtrast sellekohasest praktikast). Pealegi, iseenesest võiks sallida ju ka tundmatut. Kas või universaalse kultuurilise mitmekesisuse nimel. Aga ega vist saa ka rahvaste kultuuri uurijate rolli maailma asjade kulgemises üle hinnata.
Inimesed lihtsalt elavad (kui neid vähegi lubatakse), aga sellest polegi nii hõlbus aru saada, kuidas see tavaline elu käib. Samas pole ka teada, kui sügavale inimeste pähe on üldse etnoloogidel vaja tungida. Näiteks Lääne-Siberis elavad handid arvavad, et kogu aeg ei tohi tõtt rääkida. Arvata võib, et vaikiminegi on kultuur.
Etnoloogia ei ole kunagi olnud staatiline teadus. Alates selle sünnist 19. sajandil, kui nn tugitooliteadlased tegid teiste kirjelduste põhjal “metslaste” kohta järeldusi, on teadus elanud läbi mitmeid muutusi ja on tänase päevani olnud pidevas liikumises ja muutumises, areenilt lahkunud esialgne positivistlik lähenemine ja evolutsionistlikud järjestamiskatsed on läbi mitmete suundade ja vaheastmete järel asendunud relativistlikumate ja refleksiivsemate püüetega inimest mõista, iseküsimus muidugi, kas see üleüldse võimalik on. Loomulikult on ka Eestis rahvateadusest, valdavalt esemelist kultuuri uurivast etnograafiast saanud tänaseks vägagi tänapäevane distsipliin etnoloogia (või kultuuriantropoloogia) ja eesti etnoloogide ja antropoloogide dialoog rõõmustab meid loodetavasti jätkuvalt.
(Art Leete, Maarja Kaaristo, “Kirju kera”, Sirp 09.06.06)
Etnograafia õpetamine algas Tartu Ülikoolis juba 19. sajandi alguses – 1807. aastal luges professor G. F. Pöschmann ühe semestri ajaloolist etnograafiat. Eesti oma rahvateadus sündis märksa hiljem, koos rahvusliku liikumisega. Oma rahvuskultuuri üles ehitades täideti sakslastelt laenatud vormid eesti sisuga ning see võis tollastes oludes olla vaid talupoeglik. Siit ka rahvusliku liikumise tegelaste huvi eesti rahvakultuuri ja selle eripärade vastu, olid need ju peamiseks ressursiks teel iseseisvaks rahvuseks. Eelkõige Soome eeskujudest lähtudes hakati kohaliku talupojakultuuri elemente rahvusliku liikumise huvides kasutama, algatati ulatuslik suulise rahvapärimuse ja ainelise vanavara, eelkõige rahvakunsti, kogumine (eestvedajaks näiteks Jakob Hurt). Iseseisvaks aineks muutus etnograafia koos eestikeelse ülikooli asutamisega 1919. aastal, mil õppekavasse sai lisada ka rahvuslikud teadused, mida enne polnud võimalik õpetada: eesti keel ja sugulaskeeled, eesti ajalugu, arheoloogia, folkloristika, etnograafia jt.
Uurimistööle pani aluse 1922. aastal Eesti Rahva Muuseumi direktoriks saanud (ja 1924–1928 Tartu Ülikoolis etnograafiadotsendina töötanud) Soome rahvateadlane Ilmari Manninen. Senise kvantitatiivse kogumistöö asemel algatas Manninen ERM-is esemekollektsioonide plaanipärase täiendamise nii sisuliste kui paikkondlike lünkade likvideerimiseks. Peamiselt keskenduti küll ainelisele kultuurile, siiski puudutati ka vaimse kultuuri ja sotsiaalsfääriga seotud teemasid. Nõnda peeti lisaks muuseumisse kogutud esemete uurimisele oluliseks ka välitöid ja küsitluskavade koostamist, sest selgeks sai, et ainult tüpologiseerimisele keskenduv esemeuurimine end ei õigusta. Nii hakatigi ERM-is teatmematerjali koguma ja koostama etnograafilisi kirjeldusi. Manninen kirjutas 1923. aastal: “Ilma selleta [etnograafiliste kirjeldusteta] jääme kõige oma vanavaraga lõppude lõpuks kitsikusse. Meie muuseumide kogud ilma kirjeldusteta kõnelevad õige sõnaahtralt. [---] Ja meie vajame teateid ka niisuguste rahva kultuurisse puutuvate asjade kohta, mida muuseumis ei ole ja ei võigi olla”. Mannineni käe alla sai koolituse esimene põlvkond professionaalseid eesti etnolooge (Ferdinand Leinbock (Linnus), Gustav Ränk, Eerik Laid jt), kes jätkasid oma õpetaja tööd. 1939. aastal sai Gustav Ränk Tartu Ülikooli esimeseks etnograafiaprofessoriks.
1940. aastatel põgenesid paljud eesti tunnustatud rahvateadlased nõukogude okupatsiooni eest välismaale. Nõnda jagunes eesti etnograafia sõja järel kaheks: kogenud uurijad läänes, noored algajad (valdavalt professor Ränga õpilased) Eestis. Nagu kogu Eesti elus, kaasnesid 1944. aastal alanud uue Nõukogude okupatsiooniga suured muutused ka Eesti etnograafias. Uutes oludes tuli kohanduda nõukoguliku joonega. 1930. aastatel NSVL-is toimunud kultuurielu ideoloogilisest ühtlustamisest polnud pääsenud ka etnograafiateadus. “Kodanlikud” meetodid olid hukka mõistetud ning nende asemel kehtestatud marksistlik-leninistlik vaatlusviis, mille kõikumatuks põhialuseks Friedrich Engelsi “Perekonna, eraomanduse ja riigi tekkimine” (1884), mis püsis teoreetilise “katekismuse” rollis 1960. aastateni. Kokkupuuted Lääne-Euroopa ja Põhja-Ameerika uute kultuuriteooriatega jäid põgusateks. NSV Liidus otsustati käsitleda etnograafiat praktilise ajaloo abiteadusena, mille eesmärgiks oli “ajas ja ruumis spetsiifiliste inimühiskondade ja kultuurinähtuste ajalooline uurimine”. Eestis jätkati peamiselt kirjeldaval tasandil traditsioonilise talurahvakultuuri uurimist arheoloog Harri Moora eestvõtmisel, kes jätkas 1920.–1930. aastatel välja kujunenud ajaloolis-geograafilist uurimissuunda, lisades sellele mõningaid marksistlikke jooni. Marksismi rakendamine tegelikus etnograafilises uurimistöös ka suuresti illusoorne, piirdudes enamasti sissejuhatavate deklaratsioonidega, samuti tegi kirjeldav lähenemine võimalikuks üpris objektiivse lähenemise uuritavale teemale. Moora lähimaks abiliseks sai G. Ränga õpilane Ants Viires, kes kaitses 1955. aastal Tartu ülikoolis esimese nõukogudeaegse etnograafiaalase kandidaaditöö. Teoreetilises plaanis muutusid oluliseks mõisted nagu ‘etniline ajalugu’, ‘etnos’, ‘etnogenees’, ‘majanduslik-kultuurilised tüübid’ ja ‘ajaloolis-etnograafilised valdkonnad’. Kuna “vana” uurimist käsitleti justkui omalaadset vastupanu valitsevale ühiskonnakorraldusele, jäi ka Nõukogude Eesti etnograafide pärusmaaks ja “etnograafiliseks olevikuks” valdavalt 19. sajandi teine pool ja 20. sajandi algus, eeskätt materiaalne kultuur. Peamisteks uurimisteemadeks olid taluehitised, rahvapärane käsitöö, liiklus- ja veovahendid, toidukultuur, rahvarõivad, rahvakunst.
Eesti iseseisvuse taastamine 1991. aastal lõi tingimused uueks arenguks ka rahvakultuuri uurimisel. Euroopa teadusruumis toimunud muutusi järgides võeti teadusala nimetusena etnograafia asemel kasutusele kultuuri süvaanalüüsi eeldav teadusnimetus etnoloogia. 1992–1994 tegutses erakorralise etnoloogiaprofessorina Arved Luts, 1994. aastal avati Tartu ülikoolis iseseisev etnoloogia õppetool, mille professoriks valiti Elle Vunder, samal aastal sai Eesti Rahva Muuseum endale näitusemaja, kus avati suurem püsinäitus “Eesti. Maa, rahvas, kultuur”. 2004. aastal valiti Tartu ülikooli etnoloogiaprofessoriks Art Leete, 2007. aastal moodustati TÜ filosoofiateaduskonna kultuuriteaduste ja kunstide instituudi koosseisus etnoloogia osakond. Tegeldakse peamiselt kahe suurema uurimisvaldkonnaga, milleks on eesti etnoloogia ning soome-ugri ja arktilised kultuurid. Eesti etnoloogia uurib eesti argikultuuri ajaloolisi ja tänapäevaseid protsesse, Eestis elavate rahvaste rahvuslikku ja kultuurilist identiteeti ning ajalookogemust elulugudes. Soome-ugri ja arktiliste kultuuride uurimine keskendub põhjarahvaste identiteedile, maailmavaatele ja rituaalidele, elulaadide ja majandussüsteemide seostele ning kultuurimuutustele.
2023
Luud, Maret. Korea popkultuuri roll sihtkoha kuvandis Lõuna-Koreas elavate noorte eestlaste näitel. Juhendaja Terje Toomistu
Pajusalu, Katri. Alaealiselt emaks saanute kogemusteekond: etnoloogiline juhtumianalüüs. Juhendajad Jaanika Jaanits, Kirsti Jõesalu.
2022
Pae, Anna-Kristiina. Markide kogumise ja organiseerimise tähendusloome. Juhendaja Tenno Teidearu.
2019
Mäekivi, Dolores. Teaduskultuur Tartu Ülikooli täppisteadlaste töörühmas. Juhendajad Keiu Telve, Alan Tkaczyk.
2017
Limit, Aleksander. Evangelists in a Secular Environment: Jehovah's Witnesses in Tartu. Juhendaja Laur Vallikivi.
Lusti, Helina. Selfi kui argipraktika. Juhendaja Ene Kõresaar.
Olli, Kärt. Auto sügavam tähendus hobiauto omanikele. Juhendaja Aimar Ventsel.
Polluks, Greta Maria. Noorte naiste rõivastuse tarbimise praktikad 1990. aastatel. Juhendaja Kirsti Jõesalu.
Raudsep, Heleri. Tänavatantsu kultuuripraktika hip-hopi subkultuurilises võtmes: Tartu JJ-Street. Juhendaja Aimar Ventsel.
2016
Aav, Angela. Kundalini jooga praktiseerimine Tartus. Juhendaja Art Leete.
Hein, Eva-Kristi. Käsitöömeister kui pärandilooja. Juhendaja Ene Kõresaar.
Kullo, Katrin. Tänavamuusiku praktikad ja suhted ümbritsevaga: motiivid, tähendused, keskkonnatunnetus. Juhendajad Aimar Ventsel, Terje Toomistu.
Palu, Maarja. Kogukonna loomine ja selle erinevad praktikad Kihnu noorte näitel. Juhendajad Kirsti Jõesalu, Raili Nugin.
Reitalu, Liisi. Globaalne, kohalik ja alternatiivne toidukogukond Juurikas. Juhendaja Ester Bardone.
Tomps, Katarina. Lahemaa toiduelamused: kohaliku toidu kasutamine Vihula ja Sagadi mõisates. Juhendaja Ester Bardone.
2015
Rajaveer, Liina. Vabatahtlike kogemusest ja motivatsioonist Euroopa vabatahtliku teenistuse Prantsusmaa-projektide näitel. Juhendaja Maarja Kaaristo.
Roll, Meelis. Karismaatilisus ja selle tähendus Tartu baptisti- ja vabakoguduste näitel. Juhendaja Laur Vallikivi.
Rätsep, Anna-Kristina. Muuseumi ja kogukonna suhted – Saatse Seto muuseumi näitel. Juhendaja Kristin Kuutma.
2014
Alt Ode. Eetri tarvitamine Eestis. Juhendaja Art Leete
Põldver, Triin. Laste mängud ja mänguasjad 20. saj II poolel ja 21. saj alguses ning mängimine osana peresuhtlusest. Juhendaja Astrid Tuisk, Ene Kõresaar
Salveste, Liina. Esemed jutustavad: grilli funktsioonidest hilisel nõukogude perioodil Mäetaguse valla näitel. Juhendaja Kirsti Jõesalu
Sild, Paul. Kodus muusika salvestamine subkultuurilise praktikana. Juhendaja Aimar Ventsel
Tappo, Maria. Tantra Eestis. Juhendaja Art Leete
Tiit, Merlin. Sotsiaalsed suhted ja defitsiidi hankimise praktikad Eesti NSV-s Viru ärikate näitel. Juhendaja Kirsti Jõesalu
Toom, Melissa Simone. Vabatahtlike turism: motivatsioonid ja identiteediloome. Juhendaja Maarja Kaaristo
2013
Alaru, Mart. Ritualiseeritud teejoomine ühe tartlase koduses miljöös. Juhendaja Laur Vallikivi.
Heinsoo, Triinu. Koduveini valmistamine ja selle sotsiaal-majanduslikud mõjutegurid 1920.–1930. aastate Eesti Vabariigis. Juhendajad Ester Bardone, Ulrike Plath.
Jamsja, Laura. Peterburi Jaani kiriku meediakuvand ja argielu. Juhendaja Ene Kõresaar.
Kangro, Anna-Stina. Teadlase ja teadusega seotud probleemide kujutamine Tartu Ülikooli ajakirjas Universitas Tartuensis. Juhendaja Ene Kõresaar.
Kera, Siim. Jalgpallifänni identiteedi loomine Jalgpalliklubi Tartu Tammeka fännide näitel. Juhendaja Aimar Ventsel.
Pak, Liset-Marleen. Uue Maailma Selts kui võrgustik ja selle kogukondi loovad praktikad: Uue Maailma tänavafestival ja Uue Maailma raadio. Juhendaja Elo-Hanna Seljamaa.
Parts, Margus. Kaitse- ja ravimaagia kogukondliku ja individuaalse identiteedi kujundajana Metsakivi küla vanausuliste näitel. Juhendaja Art Leete.
Soolind, Sirli. Saatse kirikuga seotud pärimuse varieerumine 19. sajandi lõpust 20. sajandi lõpuni. Juhendaja Ergo-Hart Västrik.
2012
Kauber, Sten. Nõukogude Eesti film kultuurimälu meediumina nõukogudejärgses mälukultuuris. Kahe generatsiooni filmi vaatamiskogemuse analüüs. Juhendaja Kirsti Jõesalu.
Lind, Kadri. Tartu tänavakunstnikud. Juhendaja Aimar Ventsel.
Nork, Siiri. Saun kui püha koht ja sellega seotud kombestik: Võrumaalt kogutud arhiivi-ja välitöömaterjalide näitel. Juhendaja Ester Võsu.
Püsiäinen, Anita. Rahvusliku identiteedi konstruktsioon muuseumis (ERM püsiekspositsiooni näitel). Juhendaja Kristin Kuutma.
Oksaar, Sandra. Photo eliciation´i meetodi kasutamine Mäe-kodu lastega. Juhendaja Liivo Niglas.
Raitar, Kaisa. Sütelkõnni praktiseerimine Eestis. Juhendaja Laur Vallikivi.
Ratassepp, Siim. Tartu Ülikooli Narva mnt 89 ühiselamuruum ja elanikud: kodukujundus ja mikrovastupanu. Juhendaja Aimar Ventsel.
Saar, Maris. Eesti New Age kultuur Tartu näitel. Juhendaja Aimar Ventsel.
Saluri, Kata-Maria. Nõukogude perioodi kui ajaloopilti mõjutavad tegurid Eesti vene noorte seas. Juhendaja Ene Kõresaar.
Sorokina, Aljona. Eesti kommunisti mina-kirjutus “protsess 149” tegelase näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Telve, Keiu. Tänavakunst Eestis Tallinna ja Tartu näitel. Juhendaja Aimar Ventsel.
2011
Aaresild, Ann. Inglismaa eestlaste väljarände- ja kohanemiskogemus: ühe allikakompleksi sekundaarse kasutamise probleemist. Juhendaja Ene Kõresaar.
Aasmäe, Kalev. Subkultuuri ja ajakirjanduse suhted Londonis skvottimise näitel. Juhendaja Aimar Ventsel.
Aiaots, Terje. Gooti subkultuur Eestis. Juhendaja Aimar Ventsel.
Kask, Kätlin. Uurimus kalmistukultuuri ühest osast: kalmistueetika mõiste avaldumine kvalitatiivse lähenemise kaudu. Juhendaja Art Leete.
Koppel, Katre. Vabastava hingamise Algallika kogukond – piirid ja sümbolid. Juhendajad Art Leete, Lea Altnurme.
Taavet, Ave. Eesti Peipsiäärsete vanausuliste toidukultuurist: toit identeedimarkerina. Juhendaja Madis Arukask.
Tamm, Epp. Suitsusauna teadvustamine vaimse kultuuripärandina Võru valla elanike seas. Juhendaja Ester Võsu.
Tuisk, Inga-Bel. Dokumentaalfilmi kõrgeim eetiline missioon filmide „Kohtumine mormoonidega“ ja „Katka“ näitel. Juhendaja Liivo Niglas.
Valgma, Helen.Identiteedi taasloomine: Tartu saarlaste kogukond Saarte klubi näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Ziugand, Kristi. Päevik kui kultuurilise enesemääratluse kujundaja. Juhendaja Tiiu Jaago.
2010
Annus, Tuuli. Puhtusharjumuste kujunemisest Eesti ja Soome maapiirkondades 20. sajandi alguses korrespondentide võrgu meetodil kogutud materjali põhjal. Juhendaja Ene Kõresaar.
Jaguson, Liis. Vanemate eestlaste tarbimisstrateegias 1990. aastate esimese poole Eestis ERMi korrespondentide võrdu materjalide põhjal. Juhendajad Kirsti Jõesalu, Pille Runnel.
Koppel, Helleka. Paikkondliku identiteedi konstrueerimine Ruhnus. Juhendaja Art Leete.
Korka, Toomas. Vaesusest ja maahoolekandest 19. sajandi Eestis. Juhendaja Maarja Kaaristo.
Nutov, Mirjam. Kinnas ja tema funktsioon Põhja- ja Lõuna-Setomaal. Juhendajad Art Leete, Mare Piho.
Padjus, Marge. Keskaja etendamine kaasajas Olde Hansa keskajateemalise restorani näitel. Juhendaja Kristin Kuutma.
Solnik, Sigrid. Toit identiteedimarkerina. Muutused välismaal õppivate Eesti tudengite toitumisharjumustes. Juhendaja Ester võsu.
Teras, Liis. Mulkide enesekuvandist tänapäeval. Juhendaja Maarja Kaaristo.
2009
Järv, Ehti. Päeviku tüüpi blogid: eneseesituse vahendid, eneselavastuse strateegiad. Juhendaja Ester Võsu.
Laar, Kadri. Mälu ja ajalugu: kuidas mäletavad eestlased 1941. aasta suvel Eestisse saabunud Saksa sõdureid? Juhendaja Ene Kõresaar.
Sibul, Kairi. „Küpse sotsialismi” aja tööelu ja selle meenutamise viisid biograafilises intervjuus: Tartu Kammivabriku tööliste näitel. Juhendaja Kirsti Jõesalu.
Vanala, Hanna-Liina. Ruumi kultuurilisest ülesehitusest ühe Tallinna maja näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
2008
Jaanits, Jaanika. Komide argielu muutused pärast nõukogude perioodi. Juhendaja Art Leete.
Kilk, Meril. Anne Vabarna eepos „Suurõq sajaq“ setu pulmakirjelduse etnoloogilise allikana. Juhendaja Paul Hagu.
Laasi, Laura. Kalastuse ja põllumajanduse roll ja tähtsus Kihnus kolhoosiperioodil ja tänapäeval nõukogude ja kaasaja materjalide põhjal. Juhendaja Art Leete.
Veermäe, Kadri. „Uued väliseestlased“ Saksamaal: uurimus kohanemisest. Juhendaja Ene Kõresaar.
2007
Grünberg, Kristi. Nõuka-diskursus 21. sajandi alguse mäluprotsessides Eestis Andrus Kivirähki / Taago Tubina lavastuse "Helesinine vagun" (2003) näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Hannolainen, Eve. Tartu Kunstikooli õpilaste elulaad 1970–1976. Juhendaja Ene Kõresaar.
Leisk, Marja. Eesti Rahva Muuseumi korrespondentide võrk etnograafilises allikaloomes alates 1990. aastatest. Juhendaja Ene Kõresaar.
Listmann, Kristi. Pime pärimuses: elektroonilistel andmebaasidel põhinev analüüs. Juhendaja Tiiu Jaago.
Metsoja, Kärt. „Oh, mis te nüüd!“: Kinkimine ja suhetevõrgustikud patsiendi-arsti suhetes sotsialistlikus ja postsotsialistlikus Eestis. Juhendaja Ene Kõresaar.
Paju, Laura. ERKI moeshow 1982–1985 kui karnevallik etendus Nõukogude Eestis. Juhendajad Ester Võsu, Kirsti Jõesalu.
Põld, Liisa. Turism Kihnu kultuuriruumi osana 21. sajandi alguses. Juhendaja Art Leete.
Roht, Eva-Liisa. Soome-ugri identiteedi kuvand ja põlisrahvaste õiguste kajastamine eesti meedias aastatel 2000–2007. Juhendaja Art Leete.
Ruisu, Marje. Etnograafiline film versus filmiline etnograafia: Robert Gardneri filmid akadeemiliste vaidluste tulipunktis. Juhendaja Liivo Niglas.
2006
Ingi, Dagmar. RAS Ookeani kaugsõidu kalanduse meremeeste argielu laeval 1970–1985. Juhendaja Ene Kõresaar.
Klaas, Maarja. "Teise" diskursiivne konstrueerimine: Tšetšeeni iseseisvuslaste kuvand eesti meedias 1996., 1999. ja 2004. aastal "Eesti Päevalehe" ja "Postimehe" näitel. Juhendaja Art Leete.
Koosa, Piret. Välitööpäevikud etnograafilise allikana Eesti etnoloogide Komi ekspeditsioonide näitel. Juhendaja Art Leete.
Kärk, Kertu. Näkid Eesti noorte ettekujutustes ning muistendites. Juhendaja Ülo Valk.
Nõmmela, Marleen. Gustav Ränga välitööd 1926–1929 – etnograafiliste allikate analüüs. Juhendaja Ene Kõresaar.
Rinne, Jenni. Sotsiaalse võrgustiku uurimise traditsioonist. Metodoloogiline ja empiiriline analüüs Tartu siseturu müüjate näitel. Juhendaja Kirsti Jõesalu.
2005
Rennu, Madis. Eesti Üliõpilaste Ehitusmalev möödunud sajandi kaheksakümnendatel kui omanäoline sotsiaalne võrgustik. Juhendaja Laur Vallikivi.
Spolite, Ieva. Riia eestlased 19. sajandi teisest poolest kuni tänapäevani. Juhendaja Indrek Jääts.
Vissel, Kaarel. Mälestusmärgid sotsiaalse mälu kontekstis: diskussioonid lähiminevikus etnoloogilisest vaatepunktist. Juhendajad Tiiu Jaago ja Ene Kõresaar.
2004
Aavastik, Anneli. Nõukogude naise rollid ja nende konstrueerimine ajakirjas „Eesti Naine“ aastatel 1945–1951. Juhendaja Ene Kõresaar.
Kaaristo, Maarja. Konfliktid Eesti külaühiskonnas 1868–1911 Nursi vallakohtu süüteoasjade protokollide näitel. Juhendaja Art Leete.
Niit, Madli-Maria. Eestlaste ja venelaste usklikkus seitsme maakonna võrdleva religioonisotsioloogilise uurimuse põhjal (1996–2002). Juhendaja Jaanus Plaat.
Salujõe, Kersti. Traditsioonid ja tähtpäevade tähistamine nõukogudeaegses töökollektiivis Tartu Kammivabriku ja Naha-jalatsikombinaadi näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Toom, Inga. Eesti perekond ja lapse sünd. Väärtushinnangute kujundamine avalikes tekstides 1990. aastatel: kultuurianalüütiline vaatepunkt. Juhendaja Ene Kõresaar.
2003
Loolaid, Laura. Kategooriate vahel: mõningad ambivalentsed nähtused „vanarahva“ elust. Juhendaja Mihhail Lotman.
Tolk, Kadi. Defitsiidi võrgustikud Nõukogude Eestis kaubandustöötajate töö- ja tarbimiskogemuse põhjal (Võru ETKVL-i näitel). Juhendaja Ene Kõresaar.
Vint, Tiina. Eesti teismelised kui tarbijad 1990. aastate keskel. Juhendaja Anu Kannike.
2002
Aljas, Agnes. Kihelkonna valla argielu ja kogukonna sümboolne konstrueerimine tänapäeval. Juhendaja Elle Vunder.
Antons, Kaarel. Eesti korporatsioonid Tartus (1907–1918). Juhendaja Indrek Jääts.
Austa, Karin. Kool ja õpetajaks olemine 1980. aastatel Tartu õpetajate tööbiograafiates. Juhendaja Ene Kõresaar.
Grauberg, Helena. Linnalaste mängimine ja mängud 1940.–1950. aastatel Tartu linna näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Hapov, Jevgeni. Eesti mittetraditsioonilised kristlikud kogudused tänapäeval Ida-Virumaa koguduste näitel. Juhendaja Jaanus Plaat.
Jürjo, Iris. Rahvusliku eneseteadvuse ja kollektiivse identiteedi väljendumine väliseestlaste autobiograafiates. Juhendaja Ene Kõresaar.
Leponiemi, Maris. Linn linnas. Tartu pensionäride linnapildist. Juhendaja Ene Kõresaar.
Nemvalts, Riina. Naiskodukaitse 1925–1940 ja 1991–2002: ideed ja tegelikkus. Juhendaja Elle Vunder.
Ruusmann, Reet. Kolhooside rajamine ja algusaastad kui ajaloopilt eestlaste elulugudes. Juhendaja Ene Kõresaar.
2001
Jõesalu, Kirsti. Rahvus ja rahvuslus eesti noorema põlve haritlaste vaadetes ühe grupi nägemuste näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Kipper, Laura. Käina ning Tarvastu valla elukeskkond 1870–1910 vallakohtu protokollides leiduvate varaloetelude näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Siemer, Kaari. Rahvus ja riik vanemate eestlaste elulugudes. Juhendaja Ene Kõresaar.
Vallikivi, Laur. Euroopa neenetsid ja kultuurilised protsessid: Jamb-to neenetsid muutuvas traditsioonis. Juhendaja Liivo Niglas.
2000
Kaelep, Kairi. Eesti Rahva Muuseumi fotokogu I maailmasõja kajastajana. Juhendaja Ago Pajur.
1999
Mulla, Triin. Lapsepõlvemälestused eestlaste elulugudes (1930.–1950. aastad). Juhendaja Elle Vunder.
Paadik, Liina. Fantaasiamängud ja nende mängimine Eestis. Juhendaja Jaanus Plaat.
1998
Murre, Tanel. Asteegi mütoloogia. Juhendaja Tarmo Kulmar.
Rattus, Kristel. Marie Underi salong ajakirjanike näitel. Kirjavahetuse analüüs. Juhendaja Elle Vunder.
Runnel, Pille. Inimese enesemääratlusest setude näitel. Juhendaja Elle Vunder.
1997
Reinvelt, Riina. Eesti ingeri-soomlaste elust ja saatusest. Etnoloogiline eluloouurimus. Juhendaja Elle Vunder.
1996
Kiisler, Indrek. Evolutsionistlik koolkond ja selle kujunemine 19. sajandi kultuuriantropoloogias. Juhendaja Elle Vunder.
Laane, Liisi. Ajaloo osakonna üliõpilaste eluviis 1960. aastatel. Juhendaja Elle Vunder.
Park, Indrek. Eesti torupill. Juhendaja Elle Vunder.
Talving, Hanno. Eesti Vabaõhumuuseumis asuva Kullamaa kihelkonna Sassi-Jaani talu ajalugu. Juhendaja Elle Vunder.
Vaaro, Triin. Meeste rõivastumisharjumused 1980. aastatel Tartu Ülikoolis ajalugu õppinud noormeeste näitel. Juhendaja Elle Vunder.
Viirpalu, Katrin. Naisprintsiip asteekide ja maiade usundeis. Juhendaja Tarmo Kulmar.
Vähi, Kersti. D-kogu Eesti Rahva Muuseumis. Juhendaja Elle Vunder.
1995
Eek, Eeva. Maa-algkoolide õpetajad Eesti Vabariigi (1918–1940) ajal. Juhendaja Arved Luts.
Jääts, Indrek. Etnos ja rahvus. Valgevene näide. Juhendaja Arved Luts.
Lell, Virge. Eraloomapidamisest Aravetel aastail 1949–1990. Juhendaja Arved Luts.
Niglas, Liivo. Zuni pueblo ühiskonnastruktuuride areng looduslikus ja sotsiaalses keskkonnas. Juhendaja Jaanus Plaat.
Vare, Talis. Eesti traditsiooniline salakaubandus 19. sajandi I pool–1939. Juhendaja Arved Luts.
1994
Eller, Inge. Rändavad loodusobjektid eesti rahvatraditsioonis. Suuline pärimus ja rahvakultuuri piirkondlikud eripärad. Juhendaja Heiki Valk.
Kuusik, Mait. Jõulukombed Tartumaal 20. sajandil. Juhendaja Arved Luts.
Kõresaar, Ene. Eesti rahvapärane kattevaip. Juhendaja Elle Vunder.
Leete, Art. Handi piltkiri puutüvedel. Juhendaja Arved Luts.
Tonka, Aino. Varavedajate uskumused Läänemaal ja Lääne-Eesti saartel. Juhendaja Heiki Valk.
1993
Allas, Esta. Handi-mansi traditsioonilisest ornamendist kaasajal. Obi-ugri ornamentaalkunsti sünkreetilisest olemusest ja selle ilmavaatelistest alustest. Juhendaja Elle Vunder.
Green, Kadri. Saaremaa aidad. Juhendaja Arved Luts.
Jakovlev, Tormis. Eesti rahvapärane õllevalmistamine ja sellega toimunud muutused. Juhendaja Arved Luts.
Jeeser, Kaie. Lauakatted Tartu kodudes. Juhendaja Elle Vunder.
Jürgenson, Aivar. Seened eestlaste rahvatraditsioonis. Juhendaja Arved Luts.
Mikumets, Priidu. Meesterõivad Kosel 1920–1930ndail aastail. Juhendaja Elle Vunder.
Pakosta, Liisa. Lastekasvatuse ideoloogia Eestis XIX sajandi keskpaik–1940 kasvatusalase kirjanduse põhjal. Juhendaja Elle Vunder.
Punga, Hele. Võrumaa naiserõivastus XIX sajandi viimasest veerandist kuni 1940. aastani. Juhendaja Elle Vunder.
Silm, Sigrid. Surmaga seonduvad uskumused ja kombestik eestlastel ja naaberrahvastel. Juhendaja Heiki Valk.
Sõstar, Kady. Eestirootslaste rahvarõivad 19. sajandi lõpul ja 20. sajandi algul. Juhendaja Elle Vunder.
Ventsel, Aimar. Päikesetants Põhja-Ameerika indiaanlastel. Juhendaja Elle Vunder.
1992
Hint, Jana. Rõivastumine ja mood Saaremaal 1880–1940. Juhendaja Arved Luts.
1990
Tõnnov, Krista. Naiskäsitöö Elvas alates 1920. aastaist. Juhendaja Arved Luts.
Varrak, Anu. Hobupeamotiiv eesti rahvakunstis. Juhendaja Ants Viires.
1989
Krigoltoi, Liivika. Hiiumaa mööbli areng 19. sajandi keskpaigast kuni 20. sajandi 50-ndate aastateni. Juhendaja Elle Vunder.
Põvvat, Lea. Akadeemiline meditsiin ja rahvaarstid Eestis 19. sajandi teisel poolel ja 20. sajandi esimesel poolel. Juhendaja Arved Luts.
1988
Alop, Terje. Tartu laadad 19.sajandi II poolest 1968. aastani. Juhendaja Arved Luts.
Pever, Katrin. Maakaubanduse arengust Lihula ja Karula kihelkondade territooriumil 19. sajandi lõpust kuni 1940. aastani. Juhendaja Arved Luts.
Salumäe, Raul. Kalameesteühingute osa Saaremaa randlaste elus 1920.-1930. aastatel. Juhendaja Arved Luts.
Mikkor, Marika. Inimese surmaga seotud tavad Kaukaasia eestlastel. Juhendaja Arved Luts.
1987
Paavel, Ene. Ida-Harjumaa randlaste traditsioonilised elatusalad 20. sajandi algupoolel.
1986
Kurvits, Karin. Paide rajooni Aravete küla perekond aastail 1922-1985. Juhendaja Arved Luts.
Põder, Ester. Setu rahvarõivad Etnograafiamuuseumi kogudes. Juhendaja Arved Luts.
Kleeband, Merike. Mordva naiste rõivastus.
1985
Kallas, Ave. Helmestikand eesti rahvarõivastes.
Lupp, Merle. Saarte ja Lääne-Eesti kirivööd.
Sikka, Toivo. Eesti rahvakunsti uurimisest.
Jürgen, Tiina. Etnograafiline kogu Viljandi koduloomuuseumis.
1984
Kukk, Kaie. Abiellumised ja lahutused Tartus 1980. aastal
Maripuu, Ivo. Kevadiste põllutöödega seotud kombestik Lääne-Eestis.
Tamjärv, Maret. Kevadiste põllutöödega seotud kombestik Kagu-Eestis.
Vahtre, Lauri. Eesti rahvakalendri majanduslikust ja ideoloogilisest tagapõhjast.
Kooli, Astrid. Karjatamisega seotud kombestik Lääne-Eestis.
1983
Jänes, Kärt. Eesti maaelanikkonna perekonna struktuurist arenenud sotsialismi perioodil (Kodila ja Mõniste sovhoosi materjalide põhjal). Juhendaja Arved Luts.
Kirsioks, Marika. Kapid Eesti talurahva olmes 19. saj. keskpaigast 1960. aastate keskpaigani. Juhendaja Arved Luts.
Värv, Ellen. Ida-Saaremaa naiste rahvarõivas 19. sajandil.
Tiik, K. Naisterõivastus Eestis 1920.-1930.-ndail aastail.
1982
Alu, E. Talupoegade tarbevara 19. sajandi II poolel ja 20. sajandi algul Sauga vallas.
Liiver, E. Rõivamood Eesti linnades XX sajandi algul 1900-1914.
1981
Lang, Merike. Endisaegsed matusekombed Ida-Eestis. Juhendaja Arved Luts.
Luuk, Tiia. Toidunõud ja toiduvalmistamisviisid Hiiumaal. Juhendaja Arved Luts.
Sutt, Maie. Põllumajandustehnika levik ja kasutamine kodanlikus Eestis. Juhendaja Arved Luts.
1980
Leetmaa, Mihkel. Veskid endisaegsel Pärnumaal 19. sajandil ja 20. sajandi algupoolel. Juhendaja Arved Luts.
Piho, Mare. Setude metallehted XIX-XX sajand.
Värva, Maaja. Lääne-Eesti mandriala õllekannud.
Sepalaan, Katrin. Eesti NSV Riikliku Ajaloomuuseumi etnograafia fond, kujunemine ja kasutamine. Juhendaja Arved Luts.
1979
Kalm, Piret. Rannarootslaste elamusisustus XIX sajandi lõpul ja XX sajandi algul. Juhendaja Arved Luts.
Tõnismaa, Helgi. Hiiumaa naiste rahvarõivad 19. sajandil ja 20. sajandi algul. Juhendaja Arved Luts.
1978
Eesmaa, Andra. Rahvameditsiin Läänemaal. Juhendaja Arved Luts.
1977
Heidmets, Aile. Tartu loodeosa elamute areng XIX sajandi lõpust tänapäevani. Juhendaja Arved Luts.
Oja, Anneli. Elamusisustus Lahemaal 19. sajandi teisest poolest kuni 1960. aastateni. Juhendaja Arved Luts.
Vahtra, Helve. Maakaubandus Lahemaal kapitalismiperioodil (19. sajandi teisest poolest kuni 1940. aastani). Juhendaja Arved Luts.
1975
Naber, Reet. Tekstiil eesti taluelamusisustuses 19. ja 20. sajandil. Juhendaja Arved Luts.
1974
Pärdi, Heiki. Abhaasi ANSV Sulevi küla eestlaste elatusalad ja materiaalne kultuur. Juhendaja Arved Luts.
Sillandi, Ly. Rõivastuse areng 19. sajandil ja 20. sajandi esimestel aastakümnetel Pärnu rajoonis. Juhendaja Arved Luts.
1972
Karu, Lembit. Valgustus eesti külas XIX saj. ja XX saj. algul. Juhendaja Arved Luts.
1971
Karo, Elle. Tuuleveskid Eestis 19. sajandi teisel poolel ja 20. sajandi esimesel poolel. Juhendaja Arved Luts.
Rubin, Mati. Vadja elamu. Juhendaja Arved Luts.
Väinsalu, Eha. Abiellumine ja pulm endisel Pärnumaal. Juhendaja Arved Luts.
Raudsepp, J. Kalakaubandus Eestis aastail 1920-1940. Juhendaja Arved Luts.
1969
Vesik, Lya. Kihnu rahvarõivas ja selle valmistamine. Juhendaja Arved Luts.
1962
Koppel, Kaia. Kunda tööliste elu-olu 1870-1962. Juhendaja Arved Luts.
Saarde, Eevi. Eesti talurahva jalanõud XIX sajandil ja XX sajandi algul. Juhendaja Aino Voolmaa.
Vakkaus, Ivi-Maie. Rahvapärane puukoore- ja juuretöö Eestis.
1961
Kask, Enn. Kihnu taluelamu.
Salomets, Koidu. Tähtpäevadega seotud toidud Saaremaal.
Saron, Juta. Muhu kolhoosnikute perekondlik elu-olu.
Vingisaar, Helgi. Vadja ja Isuri ehitused. Juhendaja Tamara Habicht.
1956
Eisler, Hele. Muhu rahvarõivad.
Karu, Ellen. Rahvapärased toidud XIX sajandil Loode-Eestis ja saartel. Juhendaja Natalie Šlõgina.
Kindel, Lei. Saaremaa ja Muhu pulmakombed. Juhendaja Gea Troska.
Liiv, Ildike. Kollektiivse töö ja vastastikuse abistamise kombed põllutöödel. Juhendaja Erna Normann.
Peterson, Aleksei. Loode-Eesti taluehitused XIX-XX sajandil. Juhendaja Natalie Šlõgina.
Sirel, Helju. Põllutööriistad Lääne-Eestis ja saartel feodalismi perioodil.
Voolmaa, Aino. Kirde-Eesti rahvarõivad XIX sajandil. Juhendaja Aliise Moora.
1952
Võti, Tiina. Eesti NSV Pärnu oblasti Suure-Jaani rajooni Esimese Mai kolhoosi etnograafiline ülevaade.
1951
Lõoke, Endla. Kolhoosietnograafia küsimusi Nõukogude Liidus ja Lihula rajooni "Edu" kolhoosi materiaalne kultuur.
Pütsep, Liidia. Uue Elu kolhoosi materiaalne kultuur.
Magistritööd ja -projektid
2024
Rajaveer, Liina. Mitmekesisus ja kaasatus tööandjate pilgu läbi(magistriprojekt). Juhendaja Keiu Telve.
Piirimägi, Ilona. Betti Alveri muuseumi arengukava loomine (magistriprojekt). Juhendaja Kirsti Jõesalu.
Mätas, Mare. Raamat "Kihnu mootorratta lugu" (magistriprojekt). Juhendaja Ester Bardone.
Alaru, Mart. Vabanemine võimal(dav)uste ahelatest : teadlik internetikasutamine Facebookist lahtiühendunute näitel. Juhendajad Ester Bardone, Kristin Kuutma.
Grenberg, Ave. Mulgi Kultuuri Instituudi roll ja väljakutsed Mulgimaa vaimse kultuuripärandi hoidmisel ja edendamisel. Juhendaja Ester Bardone.
Reimann, Hildegard. Teiste liikide perspektiivi kogemise võimalikkusest. Biotoopia jalutuskäigud linnaruumis. Juhendajad Aet Annist, Ester Bardone.
2023
Homuha, Susanna. Illegal Hidden Cameras in South Korea: The Impact of Molka on Young University Educated Women and Gender Relations. Juhendaja Terje Toomistu.
Gaibli, Aibike. Photo Essay: Encounters with the Buryat pastoral women in Mongolia (magistriprojekt). Juhendajad Alevtina Solovyeva, Liivo Niglas.
2022
Birk-Vellemaa, Kristina. Tütarlapsest sirgus naine: seksuaalkasvatuse kogemus ja selle mõju seksuaalsele enesekehtestamisele 1971.-1981. aastatel sündinud Eesti naiste narratiivides . Juhendaja Terje Toomistu.
Poll, Oskar. Fotonäitus "Isa, ma lasin endale linnu teha" - Tätoveerimisest Nõukogude Eestis (magistriprojekt). Juhendaja Aimar Ventsel.
Kats, Madis. Film „Kuidas nad on?“ Visuaaletnograafiline vaade laste oma-aega (magistriprojekt). Juhendaja Liivo Niglas.
Rennit, Mirjam. Tõlkides kliimamuutusi: kliimaliikumised ja aktivistid Eestis. Juhendaja Aet Annist
Vaino, Eliis. Autistlik laps muuseumikülastajana Tartu Ülikooli muuseumi näitel (magistriprojekt). Juhendaja Kirsti Jõesalu
2021
Beek, Martin. Kollektiivsed jalgrattasõidupraktikad Paide näitel. Juhendaja Aimar Ventsel
Lill, Terje. Eesti vaimse kultuuripärandi nimistu sissekande "Kurkide kasvatamine Eesti-Kasepääl" koostamine (magistriprojekt). Juhendajad Ester Bardone, Ülle Jukk
2020
Arak, Triinu. Tartu koorimuusika maastiku inventuur 2017-2019 (magistriprojekt). Juhendaja Kristin Kuutma
Luht, Kätlin. "Päeva lõpuks oleme kõik samas paadis." Vaatlev dokumentaalfilm paadikommuunist Thamesi ülemjooksul (magistriprojekt). Juhendaja Liivo Niglas
Reitalu, Liisi. Elektriteatri külastajate persoonad ja külastusteekond (magistriprojekt). Juhendaja Helleka Koppel
2019
Menets, Mona. Ma ei suuda jätta prügikasti nii püha asja kui leib. Sissevaade Tartu prügisukeldujate maailma (magistriprojekt). Juhendaja Ester Bardone
Mildeberg, Saara. Maastikupõhine lähenemine maapiirkondade huvigruppidele Soomaa rahvuspargi näitel (magistriprojekt). Juhendaja Kirsti Jõesalu
Tiit, Merlin. Nõukogude tööelu ja sotsiaalsed suhted Viru hotellis 1970.-1980. aastatel. Juhendajad Kirsti Jõesalu, Ene Kõresaar
2018
Haunmann, Andreas. Soikkola isurite etniline identiteet ja kalurikolhoos Baltika, 1957-2017. Juhendaja Aimar Ventsel.
Saluri, Kata Maria. Muuseuminäituse loomine Eesti Ajaloomuuseumi uue püsinäituse raames (magistriprojekt). Juhendajad Kirsti Jõesalu, Inge Laurik-Teder
2017
Muldma, Hanna. Nõukogude aja ja 1990.–2000. aastate reisikogemused biograafilises perspektiivis. Juhendajad Ene Kõresaar, Ester Bardone.
Piipuu, Merilin. The Mobile Phone in the Hands of the Nepalese People: A Humanistic Perspective of Technology. Juhendajad Kristin Kuutma, Laura Siragusa.
Teidearu, Tenno. Poolvääriskivide kandmise praktika uues vaimsuses materiaalse kultuuri uurimise perspektiivis. Juhendajad Art Leete, Lea Altnurme.
2016
Jamsja, Laura. Naiste mälumaastikud Jõhvis: sooline vaade postsotsialistlikule linnale. Juhendaja Ene Kõresaar.
2015
Aaresild, Ann. Suhtlemine läbi raudse eesriide. 1944. aasta pagulaste kontaktid kodumaaga Ameerika ja Kanada eestlaste näitel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Aasmäe, Kalev. Korduvkasutus, vastastikkus ning asjade sotsiaalne elu Borgervængeti vahetuskeskuses. Juhendaja Aimar Ventsel.
Koppel, Katre. Esoteeriline keha ja spirituaalne sünnitus uusvaimsuse miljöös Algallika kogukonna näitel. Juhendajad Ergo-Hart Västrik, Lea Altnurme.
Telve, Keiu. Kvalitatiivne lähenemine pendeltööle Soomes töötavate Eesti meeste näitel. Juhendaja Aimar Ventsel.
Teras, Liis. Rahvusliku kultuuripärandi konstrueerimine: rahvarõivamotiivid Eesti naiste- ja käsitööajakirjades 1887–1940. Juhendaja Ester Bardone.
2014
Koppel, Helleka. Kodus ja võõrsil ning vahepeal – Eesti seljakotirändurid Austraalias. Juhendajad Art Leete, Maarja Kaaristo.
Purret, Reena. "Meie, mustlased": näituse loomislugu. Juhendaja Kristin Kuutma.
Tamm, Epp. Suitsusaun kui vaimne kultuuripärand: kogukondlikud pärandiloome ja pärandikommunikatsiooni protsessid Võrumaal. Juhendaja Ester Bardone.
2013
Jaanits, Jaanika. Etniline eneseteadvus ja muutused komi tudengite elus. Juhendaja Art Leete.
Järv, Ehti. „Ega saare peal meil info liigubki ainult arvutis“: kollektiivsed praktikad Ruhnu internetiväljal. Juhendajad Pille Runnel, Maarja Kaaristo.
Laar, Kadri. 1939. aasta sügise sündmuste tõlgendamine mälestusjutustustes. Juhendajad Ene Kõresaar, Kirsti Jõesalu.
Korka, Toomas. Mälestused maaelust ja moderniseerumisest: kaks eesti varajast autoetnograafiat. Juhendaja Kristin Kuutma.
Solnik, Sigrid. Tööelu Põhjakal: elustiili, organisatsioonikultuuri ja kogukondlike suhete analüüs. Juhendaja Ester Bardone.
2012
Liiv, Kristel. Antropoloogiline vaade Petrone Printi reisiraamatute sarjale “Minu Maroko”, “Minu Nepaal” ja „Minu Argentina”. Juhendaja Ester Võsu.
2011
Roht, Eva-Liisa. Self-Identification and Self-Presentation of the Estonian Roma Media, Human and Minority Rights, Kinship. Juhendaja Art Leete.
Sammelselg, Kaisa. Maausulised 21. sajandi alguse Eestis: analüüs läbi hiie problemaatika. Juhendajad Art Leete, Tõnno Jonuks.
Toomistu, Terje. Nõukogude sümboolika popkultuuris: tähenduste võrdlev analüüs Tartu ja Voroneži üliõpilaste näitel. Juhendaja Kirsti Jõesalu.
Zagorska, Ilze. Läti naised Eestis: etniline identiteet ja kohanemine. Juhendaja Ene Kõresaar.
2009
Koosa, Piret. Õigeusk ja soorollid kaasaegses komi külas. Juhendaja Art Leete.
2007
Rennu, Madis. Eesti traditsioonilised kiviaiad: etnograafia ja kultuurirollid. Juhendaja Art Leete.
4+2 magistritööd
2010
Ruusmann, Reet. Defitsiit kui osa nõukogudeaegsest argielust Eesti NSV-s: kogemusuurimuslik vaatepunkt. Juhendaja Ene Kõresaar.
2008
Kaaristo, Maarja. Kodulooma käsitlemine Eesti etnoloogias 20. sajandi algusest tänapäevani. Juhendaja Art Leete.
2005
Karm, Svetlana. Удмуртский мир: окна в традиционную культуру (опыт культурного анализа через фольклор, музейный предмет и обряд). Juhendaja Art Leete.
2004
Jõesalu, Kirsti. Sotsiaalsed suhted nõukogude tööelus: biograafilisi uurimusi argielust ENSV-s. Juhendaja Ene Kõresaar.
Rattus, Kristel. Marie Underi salong: kultuurianalüütiline vaatepunkt Eesti haritlaste diskursustele ja sotsiaalsetele võrgustikele 20. sajandi teisel künnisel. Juhendaja Ene Kõresaar.
Vallikivi, Laur. Arktika nomaadid shamanismi ja kristluse vahel: Jamb-to neenetsite pöördumine baptismi. Juhendaja Liivo Niglas.
2001
Istomin, Kirill. Komi põhjapõdrakarjatamine. Ajalugu ja kaasaegne seisund etnoökoloogilisest aspektist. Juhendaja Elle Vunder.
Reinvelt, Riina. Ingeri elud ja lood. Kultuurianalüütiline eluloouurimus Juhendaja Elle Vunder.
Runnel, Pille. Internet uurimisobjektina: kultuuriloomise protsessid internetis. Juhendaja Elle Vunder.
2000
Vaaro, Triin. Noorte naiste rõivastuskäitumine (1980ndate lõpp ja 1990ndad aastad). Kultuuriloomise protsessi analüüs. Juhendaja Elle Vunder.
1999
Niglas, Liivo. Põhjapõder neenetsi kultuuris: etnograafiliste välitööde analüüs. Juhendaja Jaanus Plaat.
1996
Kõresaar, Ene. Eseme funktsionaalne aspekt. Kattevaip. Juhendaja Elle Vunder.
1995
Pärdi, Heiki. Muuseum – kultuurinähtus ja kultuuriuurimise allikas.
1994
Plaat, Jaanus. Usuliikumised Lääne- ja Saaremaal 1875-1905. Juhendaja Ants Viires.
2024
2023
2022
2021
2020
2019
Toomistu, Terje. Embodied lives, imagined reaches: Gendered subjectivity and aspirations for belonging among waria in Indonesia. (Kehastatud elud, kujuteldavad ulatused: Indoneesia waria’de sooline subjektsus ja kuuluvuspüüdlused). Juhendaja Art Leete. Konsultandid dr Benjamin Hegarty (Melbourne'i Ülikool, Austraalia) ja dr Dédé Oetomo (GAYa NUSANTARA Foundation, Indoneesia).
Telve, Keiu. Family Life Across the Gulf: Cross-Border Commuters’ Transnational Families between Estonia and Finland. (Pereelu üle lahe: pendeltöötajate perekonnad Eesti ja Soome vahel). Juhendajad Aimar Ventsel ja Tiit Tammaru.
Karm, Svetlana. Финно-угорский дискурс в эстонской этнологии (на примере исследования удмуртской культуры). (Soome-ugri diskursus Eesti etnoloogias (udmurdi kultuuri uurimise näitel)). Juhendaja Art Leete.
2017
Alybina, Tatiana. Трансформация марийской религиозной традиции в постсоветский период. (Mari religioossete traditsioonide muutused nõukogujärgsel ajal.) Juhendajad Art Leete ja Galina Purõnõtsheva (Volga riiklik tehnoloogiaülikool, Venemaa).
Koosa, Piret. Negotiating faith and identity in a Komi village: Protestant Christians in a pro-Orthodox sociocultural environment. Juhendaja Art Leet
Jõesalu, Kirsti. Dymanics and tensions of remembrance in post-Soviet Estonia: Late socialism in the making. Juhendaja Ene Kõresaar.
2016
Metslaid, Marleen. Between the Folk and Scholarship: Ethnological Practice in Estonia in the 1920s and 1930s. Juhendajad Ene Kõresaar ja Kristin Kuutma.
2013
Bardone, Ester. My farm is my stage: A performance perspective on rural tourism and hospitality services in Estonia. Juhendajad Art Leete ja Peeter Torop.
2011
Yamurzina, Ljudmila. Обряды семейного цикла мари в контексте теории обрядов перехода (на примере восточных мари). (Maride pereelutsükliga seotud rituaalid üleminekurituaalide teooria kontekstis (idamaride näitel),) Juhendaja Art Leete.
2005
Jääts, Indrek. Etnilised protsessid Vene impeeriumi siseperifeerias 1801–1904. Komi rahvusluse sünd. Juhendajad Rein Taagepera, Elle Vunder ja Art Leete.
2004
Kõresaar, Ene. Memory and History in Estonian Post-Soviet Life Stories: Private and Public, individual and Collective from the Perspective of Biographical Syncretism. Juhendajad Tiiu Jaago ja Elle Vunder.
2002
Kannike, Anu. Kodukujundus kui kultuuriloome. Etnoloogiline Tartu-uurimus. Juhendaja Elle Vunder.
2001
Plaat, Jaanus. Usuliikumised, kirikud ja vabakogudused Lääne- ja Hiiumaal: usuühenduste muutumisprotsessid 18. sajandi keskpaigast kuni 20. sajandi lõpuni. Juhendaja Elle Vunder.
2024
Ansi, Gerda. Koroonapandeemia esimestel aastatel ettevõetud tegevuste mõju Lääne-Virumaa rahvaraamatukogude kasutajate näitel. Juhendaja Ilmar Vaaro.
Kinks, Liina. Loova tehisintellekti kasutamise võimalik mõju kujutava kunsti valdkonnale Eesti näitel. Juhendaja Kadri Asmer.
Muiste-Männik, Sirle. Noorte osalemine rahvamajade tegevustes Võru, Rõuge ja Antsla valla näitel. Juhendajad Jana Reidla, Egge Kulbok-Lattik.
Valtri, Synne. Muusika loomine ja loomeprotsessis teiste loomingule tuginemine: autoriõiguslik perspektiiv. Juhendaja Aleksei Kelli.
Orro, Kertu. Erarahastajate hoiakud koostööks riiklike kultuuriasutustega. Juhendajad Jana Reidla, Ahto Kuuseok.
Vihlver, Aule-Merlin. Kohalike omavalitsuste rahvamajade perspektiiv kerksuskeskustena. Juhendaja Marko Lõhmus.
Pärn, Marleen. Eesti Noorsooteatri repertuaari sihtgrupipõhine analüüs. Juhendaja Anneli Saro.
Kingo, Kerstin. Motivatsiooni olemus ja roll amatöörpuhkpilliorkestrites. Juhendaja Elo-Hanna Seljamaa.
Demus, Marion. Ligipääsetavus Hiiumaa kultuuriasutustes. Juhendaja Art Leete
Oja, Ketlin. Artistide läbipõlemise ohutegurite hindamine töökultuuris Rahvusooper Estonia näitel. Juhendaja Jana Reidla
Vanamölder, Madli. Tartu üliõpilasorganisatsioonide volbritraditsioonid ajas ja ruumis. Juhendajad Art Leete, Kaarel Vanamölder.
2023
Altmäe, Anett. Koorijuhi kutse taotlemist motiveerivad tegurid. Juhendaja Marko Lõhmus.
Kannel, Pilleriin. Rahvaraamatukogude arenguvõimalused Hiiumaa näitel. Juhendaja Ilmar Vaaro.
Põder, Piia. Haldusreformi järgse kohalike omavalitsuste kultuuripoliitika muutuste mõju Rapla valla rahvamajade näitel. Juhendaja Marko Lõhmus.
Lilleoja, Mervi. Kunda rahvaraamatukogu kultuurhariduslik tegevus. Juhendaja Ilmar Vaaro.
Männik, Mari-Liis. Annetamiskultuur Eestis lastele ja noortele suunatud heategevusorganisatsioonide näitel. Juhendaja Jana Reidla.
Tann, Mairin. Publiku ankeedi levitamise viisid ja nende toimimine Tartu kultuurifestivali näitel. Juhendajad Jana Reidla, Annika Jalak.
Botnar, Kateryna. Kultuur kui kohanemise vahend Ukraina sõjapõgenike näitel Eestis. Juhendajad Art Leete, Jana Reidla.
Preis, Gertrud. Kogukonna kaasamine ja ühendamine Pärnumaa kultuurisündmuste näitel. Juhendaja Ester Bardone.
Tooming, Eveli. Puutöökeskuse Avinurme korvipunumistehnikad 21. sajandil. Juhendajad Art Leete, Madis Rennu.
Bollverk, Emily. Keskkonnateadlike hoiakute kommunikatsioon kui osa Eesti muusikafestivalide turundusstrateegiast. Juhendaja Jana Reidla.
2022
Kristi Vals. Kohalike omavalitsuste kultuurikorralduslik koostöö Võru maakonnas. Juh. Ester Bardone
Kätlin Marjapuu. Haldusreformist tulenevad muudatused kultuurikorralduses Viru-Nigula valla näitel. Juh. Ester Bardone, Andres Rōigas
Maarja Mänd. Tartu Uue Teatri eesmärgid ja nende muutumine institutsionaliseerumise protsessis. Juh. Anneli Saro, Hedi-Liis Toome
Eva Linda Roost. Rahulolu kultuurikorraldusega ja kultuuriteenuste tarbimine Vinni vallas. Juh. Jana Reidla
Kai Kannistu. Kultuurikorraldaja kutse taotlemise põhjused. Juh. Jana Reidla, Marju Mäger
Piret Pedanik. Eakate kaasamine kultuuripärandi tegevustesse - Pärnu Muuseumi õpitoa näide. Juh. Ester Bardone
2021
Hütt, Sandra. Suurürituste akrediteerimise efektiivsus ja turvalisuse kitsaskohad. Juh. Art Leete, Marko Lõhmus
Liivson, Leana. Omavalitsuste kultuuripoliitika Mulgimaa näitel. Juh. Art Leete, Marju Mäger
Mumma, Martin. Eesti mõisate ristturundus. Probleemid ja võimalused. Juh. Riin Alatalu, Art Leete
Roosi, Maarja. Kultuurikorraldajate kogemused graafilise disaini tellimisel. Juh. Ester Bardone, Marge Pärnits
2020
Elfenbein, Eliisa. Huvihariduse ning -tegevuse korraldamise põhimõtted ning eesmärgid Märjamaa valla omavalitsuse näitel. Juhendajad Ester Bardone, Egge Kulbok-Lattik
Jänes, Zurab. Linnamuuseumide organisatsioon ja juhtimine Tallinna Linnamuuseumi näitel. Juhendaja Jana Reidla
Kivi, Katrin. Harrastusteatri struktuur organisatsioonina, tema põhimõtted ja liikmete motiivid Vilde teatri näitel. Juhendaja Anneli Saro
Koemets, Mari-Liis. Tööstress ja sellega toimetulek – muusikafestivalide korraldajate kogemused. Juhendaja Ester Bardone
Mängel, Johanna Maria. Eesti muusikaettevõtjate ekspordivõimekust mõjutavad arenguvajadused ja nende võimalikud lahendused. Juhendaja Ester Bardone, konsultant Juko-Mart Kõlar
Pihlap, Halliki. Laste ja noorte pärimusfestivalide jätkusuutlikkus aastatel 1991–2019. Juhendaja Kristin Kuutma
Roht, Liina. Maakonnamuuseumide roll pärast muuseumivõrgu korrastamist. Juhendajad Kirsti Jõesalu, Kaari Kiitsak-Prikk
2019
Güsson, Kairi. Vanausuliste kultuuripärandi arendamine Peipsimaa külastuskeskuse näitel. Juhendajad Ergo-Hart Västrik, Irina Külmoja
Kesamaa, Mia. Muuseumikaardi rakendamise võimalustest ja vajadusest Eestis. Juhendajad Kirsti Jõesalu, Agnes Aljas
Koch, Kathi. Eestis tegutsevate pärimusmuusika artistide eneseesitlus sotsiaalmeedias. Juhendaja Ester Bardone
Markova, Anna. Tartu Ülikooli regionaalne panus ühiskonna teenimisse Narva kolledži väärikate ülikooli näitel. Juhendaja Elo-Hanna Seljamaa
2018
Banner, Anneli. Muuseumiaiandus – sild minevikust tänapäeva. Aianduspärandi hoidmise, eksponeerimise ja vahendamise võimalused Eesti muuseumides. Juh. Ester Bardone, Liisi Jääts
Laan, Triinu. Võrukeelne laulu- ja rahvapidu Uma Pido – korraldusprotsessi ja vaimse kultuuripärandi kasutuse analüüs. Juhendaja Ester Bardone
Toomas, Merike. Erivajadusega külastajad kui sihtrühm muuseumis. Juhendaja Art Leete
Valk, Ehtel. Muutused kultuurikorralduses haldusreformi kontekstis Jõgeva valla näitel. Juhendajad Kaari Kiitsak-Prikk, Art Leete
2017
Hoop, Kätlin. Maakonnakeskustes asuvate kultuurikeskuste roll ja jätkusuutlikkus. Juhendaja Egge Kulbok-Lattik
Huuse, Heleri. Kohalike omavalitsuste kultuurikorraldajate pädevused ja täienduskoolituse vajadus Eestis. Juhendaja Ester Bardone
Pärnits, Marge. Mänguasja- ja lastemuuseumid kui laste kultuuripärandi väärtustajad. Juhendaja Kristin Kuutma
Reidla, Jana. Muuseumiharidusest Eesti Rahva Muuseumi rahvakultuuri koolitus- ja teabekeskuse näitel. Juhendaja Art Leete
2014
Milva, Merle. Raamist ruumini – R.A.A.A.M.-i arengulugu 2000–2010. Juhendaja Anneli Saro
Štrik, Mailis. Rahvamajad muutuvas ühiskonnas. Juhendaja Tiiu Jaago
2013
Saar, Iiri. Täiskasvanute teatriharrastus Eestis. Harrastusteatrite toimemehhanismid ja probleemid. Juhendajad Riina Oruaas, Rait Avestik
2012
Kaur, Marika. Ajakirjaniku rollist Nõukogude ühiskonnas ning selle seotus ametliku ideoloogiaga. Juhendaja Maarja Lõhmus
Lubi, Reet. Noorte ootused ja hoiakud raamatukogu suhtes Viljandi Linnaraamatukogu näitel. Juhendaja Maarja Lõhmus
Mikk, Peeter-Marko. Otsingute aeg kultuurikorralduses: 1990. aastate Tartu alternatiivse klubikultuuri teke ja arengud. Juhendaja Berk Vaher
2011
Kohjus, Margit. Mägedes südame kaotanud: mägimatkaja motivatsioonid ja ümbritseva keskkonna kogemise viisid. Juhendaja Maarja Kaaristo
Korela, Tea. Muuseumitöötaja roll kultuuripärandi vahendamisel Saatse Seto muuseumi näitel. Juhendaja Kristin Kuutma
Lill, Agnes. Teatrihariduseta tippnäitlejaks Milvi Koidu näitel. Juhendaja Tiina Saluvere
Lillepuu, Ivi. Gümnasisti teatrihuvi ja seda mõjutavad tegurid Viljandimaa näitel. Juh. Anneli Saro.
Luts, Karin. Sotsiaalseosega kultuuriürituste ettevõtete poolne toetamine: soovitused taotlejatele. Juhendaja Triin Vihalemm
Matto, Kairit. Teatrijuhtide juhi rollid ja kompetentsid ning nende seos organisatsiooni sooritusega Eesti teatrite näitel. Juhendajad Maaja Vadi, Anne Reino
2010
Kallaste, Monika. Koduleiva küpsetajate tänapäevased praktikad Lõuna-Eestis. Juhendajad Art Leete, Ester Võsu
Viidul, Marleen. Loomemajanduse inkubaator loomemajanduse arendamise instrumendina Eestis ning loomemajanduse tugistruktuuride meede selle toetajana. Juhendajad Külliki Tafel-Viia, Art Leete
2009
Ojasoo, Ederi. Kultuurikorralduse ülevaade Eesti kaitsealadel. Juhendaja Piret Pungas.
2008
Merila-Hubbard, Siiri. Eesti kui sihtkoha kajastatus Suurbritannia meedias aastail 2006–2006. Juhendaja Tiit Kask
Sild, Merli. Eesti Rahva Muuseumi toetavate ühenduste roll muuseumi tegevuse edendamisel. Juhendajad Piret Õunapuu, Ülle Lepp
2007
Gromov, Urve. Valdade ja linnade kultuurikorraldajate täienduskoolitus rahvakultuuri arendus- ja koolituskeskuses 1994-2004. Juhendaja Jüri Ginter
Taal, Heidi. Rahulolu huviharidus ja huvitegevusega kohalikus omavalitsuses: Pärnu linna näitel. Juhendaja Tiit Kask
Uba, Leeni. Mess innovatsiooni levitamise kanalina: messil INNOVAATIKA aastail 1992–1999 saadud kogemuse. Juhendaja Marju Lauristin
2006
Aron, Triinu. Kunstitoode ja tema väärtus: Eesti kultuurikeskkonna kontekstis ja kultuuriasutuste näitel. Juhendaja Triin Vihalemm
Toomistu, Aivo. Eesti pulmad 20./21. sajandi vahetusel. Juhendaja Kristin Kuutma
2005
Einasto, Olga. Teenuse kvaliteedi monitooring: teadusraamatukogu kasutaja tolerantsustsoonis kui teenuste arendamise lähtepunkt (Tartu Ülikooli raamatukogu näitel). Juhendaja Maaja Vadi
Fisch-Uibopuu, Katriin. Eesti kultuuriorganisatsioonide juhtide ülesanded ja kompetentsid. Juhendaja Maaja Vadi
Koppel, Ülle. Mittetulundussektori sihasutuse strateegilise juhtimise süsteemi loomine (sihtasutuse Tartu Kultuurkapital näitel). Juhendaja Janno Reiljan
2004
Viller, Jaak. Teatriorganisatsiooni areng Eestis XX sajandi II poolel. Juhendaja Luule Epner